Praktycznie każdy przedsiębiorca na początku swojej drogi w biznesie zaczynając działalność musi zadecydować, kto ma zajmować się prowadzeniem jego księgowości (oczywiście w wypadku, kiedy on sam nie ma zamiaru się podejmować temu zadaniu z jakiegoś powodu). Przedsiębiorca staje naprzeciw problemowi, czy zatrudnić na etacie własnego księgowego, czy jednak zlecić tą samą pracę, którą miałby wykonywać księgowy na etacie – biuru rachunkowemu.
Wyobraźmy sobie, że firma prowadząca działalność handlową na stosunkowo niewielką skalę (ok. 100 dokumentów sprzedażowych oraz ok. 50 zakupowych) chciałaby zatrudnić księgową na etacie. Biorąc pod uwagę obecne uwarunkowania rynkowe stawka dla samodzielnego księgowego wynosi ok. 3000,00 netto, czyli faktyczny koszt dla pracodawcy (licząc wraz z podatkiem PIT i ZUS) wynosi ok. 5.100,00 zł/mies. Jednocześnie pamiętać należy, że pracodawca bierze na siebie różnego rodzaju ryzyka związane z zatrudnieniem pracownika (np. konieczność płacenia chorobowego).
Obecnie istnieje możliwość powierzenia obsługi księgowej podmiotowi zewnętrznemu obejmującej m. in. składanie deklaracji podatkowych, sporządzanie sprawozdań finansowych i prowadzeniu ksiąg handlowych. W wyżej przytoczonym przypadku koszt prowadzenia księgowości przez biuro rachunkowe zawarłby się pomiędzy 1.200 – 1.700,00 zł. Jednocześnie biuro rachunkowe posiada pracowników biorących udział w regularnych szkoleniach i rozwiązuje na co dzień różnego rodzaju problemy księgowe z różnych gałęzi gospodarki dzięki czemu zapewnia wyższą jakość usług. Biura rachunkowe zapewniają większe bezpieczeństwo, ponieważ są objęte obowiązkowym ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej w wysokości co najmniej 10.000,00 EUR. W powyższej kalkulacji należałoby uwzględnić koszt pracownika zajmującego się uporządkowaniem i przekazaniem dokumentów z firmy do biura rachunkowego, być może zajmującego się także wykonywaniem przelewów i rozliczaniu rozrachunków wewnątrz firmy. Takie zadania powinny zająć ok. 20-35/h na miesiąc i może je wykonywać np. asystentka zarządu. Koszt obciążenia dodatkową pracą administracyjną innego pracownika w firmie po likwidacji etatu księgowego szacuję na ok. 1000,00 zł/mies. Reasumując, dokonując outsourcingu księgowości do podmiotu zewnętrznego łączny koszt związany z księgowością spadnie w wyżej przytoczonym przypadku do ok. 2.500 zł/mies.
Łącznie opisana wyżej firma wybierając usługi biura rachunkowego będzie w stanie zaoszczędzić ok. 30.000,00 zł/rocznie czyli ok. 150.000,00 zł w ciągu 5 lat.